Μην αφήνετε τον κακό φωτισμό να ρίχνει “σκιές” πάνω από τις αξιολογήσεις των επισκεπτών σας! Έρευνα που διενεργήθηκε το 2014 από την Osram έδειξε ότι οι επισκέπτες συχνά, ήταν επικριτικοί, σχετικά με την ποιότητα του φωτισμού. Για παράδειγμα, σε περισσότερες από 10.000 κριτικές που υποβλήθηκαν σε ξενοδοχεία στο Λονδίνο, είχαν άμεση σχεση με τον φωτισμό, με πολλούς ταξιδιώτες να διαμαρτύρονται για αμυδρό, κακό και αραιό φωτισμό στα δωμάτιά τους.
Ο Heinrich Böhm (Senior Designer & Associate at JOI-Design), ειδικός στον ξενοδοχειακό φωτισμό, μας δίνει απλές συμβουλές, για να βοηθήσει να αποκτηθούν λαμπρές κριτικές!
1. Ρωτήστε ένα σχεδιαστή φωτισμού
Σύμφωνα με τον κ. Böhm, όταν ο φωτισμός του ξενοδοχείου ειναι εξαιρετικός, δεν είναι απαραίτητα ότι τον έχετε παρατηρήσει. “Όμως όταν είναι κακός, τότε είναι σίγουρα αντιληπτός από τον καθένα”! Εξηγεί ότι διάταξη και ο σχεδιασμός του φωτισμού συνήθως δεν υπάρχει ή συχνά αφήνεται στα χέρια ηλεκτρολόγων μηχανικών, που σημαίνει ότι το στυλ δεν είναι πάντα στην πρώτη γραμμή των σχεδίων. Έχοντας όμως έναν σχεδιαστή φωτισμού, μπορεί να καθορίσει την εμφάνιση του φωτισμού – ιδιαίτερα σε δημόσιους χώρους – που είναι απαραίτητο για να αποφευχθεί η αρνητική πρώτη εντυπώση.
2. Προσαρμογή του φωτισμού
“Τα φουαγιέ των ξενοδοχείων αλλάζουν”, εξηγεί ο Böhm. Το ίδιο και ο φωτισμός τους. Η παραδοσιακή μορφή στα ξενοδοχεία με ξεχωριστό φουαγιέ, εστιατόριο, μπαρ και χώρο για check-in έχει αρχίσει αυξητικά και αντικαθίσταται από χώρους ελεύθερης ροής όπου πραγματοποιούνται διαφορετικές λειτουργίες στον ίδιο χώρο κατά την διάρκεια της ημέρας. Ως εκ τούτου, ο φωτισμός πρέπει να είναι ρυθμιζόμενος, με σκοπό να ταιριάζει με την μεταβαλλόμενη κύρια χρήση του χώρου του χώρου. Το πρωί, για παράδειγμα, ένας πιο ψυχρός φωτισμός μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια του πρωινού, ενώ το βράδυ ένας θερμότερος φωτισμός μπορεί να δημιουργήσει μια πιο άνετη ατμόσφαιρα. Επίσης άλλες περιοχές του χώρου, όπως για παράδειγμα το bar όταν δεν είναι σε χρήση, θα μπορούσε να οριοθετηθεί με χρησιμοποιώντας αντιθέσεις φωτισμού.
3. Διατηρήστε τον χαρακτήρα
Υπάρχει μια λεπτή γραμμή μεταξύ του να ξεχωρίζεις και του απλά να φαίνεσαι στον χώρο. Ο διακοσμητικός φωτισμός, μπορεί να γίνει ένα σημαντικό σημείο εστίασης για τους επισκέπτες και ταυτόχρονα είναι σημαντικό να εναρμονίζεται στο συνολικό αρχιτεκτονικό χαρακτήρα του ξενοδοχείου. Αυτό βρίσκει εφαρμογή τόσο στα δωμάτια, όσο και στους κοινόχρηστους χώρους του ξενοδοχείου. Ο διακοσμητικός φωτισμός, όχι μόνο έχει αυτοτελή χαρακτήρα, αλλά ταυτόχρονα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αναδείξει τα αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά στοιχεία του ξενοδοχείου τα οποία δίνουν την μοναδική τους πινελιά και προσδιορίζουν τον χαρακτήρα του.
4. Βεβαιωθείτε ότι όλοι οι χώροι έχουν καλό φωτισμό
Θα πρέπει να υπάρχει φως σε όλο το τούνελ, όχι μόνο στο τέλος του! Όπως εξηγεί ο Böhm, Οι διάδρομοι συχνά παραβλέπονται όταν σχεδιάζεται ο φωτισμός των χώρων του ξενοδοχείου” Δεδομένου ότι οι διάδρομοι αποτελούν σημαντικό τμήμα της διαδρομής από το φουαγιέ μέχρι τα δωμάτια, θα πρέπει να συνδέονται με τον κατάλληλο φωτισμό οι διαφορετικοί χώροι του ξενοδοχείου, με τρόπο που να αντανακλά την κατάλληλη ατμόσφαιρα. Ενώ ο επαρκής φωτισμός είναι απαραίτητος για να βοηθήσει τον προσανατολισμό, δεν θα πρέπει να υπάρχουν μεγάλες διαφορές στις θερμοκρασίες του φωτισμού καθώς περνάτε μέσα από διαφορετικούς χώρους.
5. Κρατήστε το φωτισμό του χώρου ευέλικτο
Ένας χώρος, πολλαπλές χρήσεις. Ο φωτισμός για ένα δωμάτιο ξενοδοχείου πρέπει να είναι αρκετά φωτεινός για εργασία, αλλά και θερμός-άνετος όταν θα χρειαστεί να χαλαρώσει ο επισκέπτης. Επομένως, είναι σημαντικό οι επισκέπτες να έχουν τα κατάλληλα “εξαρτήματα” για τον φωτισμού του δωματίου. Σύμφωνα με τον Böhm
ένα από τα πιο σημαντικά εξαρτήματα στο δωμάτιο, είναι μια λάμπα ανάγνωσης.
Τέλος κάτι που δεν πρέπει να λείπει από ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, είναι ένας κεντρικός διακόπτης για απενεργοποίηση-ενεργοποίηση όλων των λαμπτήρων με μία κίνηση.
6. Μην περιπλέκετε τα πράγματα
Έχετε ξοδέψει χρόνο προσπαθώντας να βρείτε τον διακόπτη για το φως του μπάνιου σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου; Δεν είναι ενοχλητικό; Συστήματα φωτισμού τα οποία δεν είναι εργονομικά για τους επισκέπτες, θα πρέπει να αποφεύγονται. Εάν χρησιμοποιείτε εξοπλισμό με ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης, ο Böhm συνιστά την εγκατάσταση πάνελ αφής που περιλαμβάνουν διεθνή σύμβολα και εικόνες. Οταν πρόκειται για δωμάτια ξενοδοχείων, μπορείτε να αξιοποιήσετε εξοπλισμό όπου ο επισκέπτης, μπορεί να διαχειριστεί τα πάντα -από την υπηρεσία δωματίου μέχρι και τον φωτισμό- μέσω tablets και smartphones. Οι επισκέπτες συχνά δεν χρειάζεται να κατεβάσουν την εφαρμογή. Πολύ απλά, μπορούν να σαρώσουν έναν κωδικό QR και να έχουν πρόσβαση σε όλο το φωτισμό του δωματίου, μέσα από την συσκευή τους (tablet/smartphone). H χρηστικότητα είναι το παν.
7. Επενδύστε στην ποιότητα
Η ποσότητα χρειάζεται ποιότητα. Σκεφτείτε πόσοι πελάτες περνάνε από το ξενοδοχείο κάθε μέρα, κάθε εβδομάδα, κάθε χρόνο. Το αποτέλεσμα είναι εκτεταμένη χρήση των φωτιστικών, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για τα δωμάτια του ξενοδοχείου, όπου οι επισκέπτες ελέγχουν οι ίδιοι το φωτισμό. Όπως ο Böhm επισημαίνει,
αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ταχύτερη φθορά των λαμπτήρων και των φωτιστικών σωμάτων, οπότε σιγουρευτείτε ότι θα χρησιμοποιήσετε ισχυρά και ανθεκτικά υλικά, που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τα ξενοδοχεία.
8. Φωτισμός για διάφορες εκδηλώσεις
Τα ξενοδοχεία μπορούν να παρέχουν χώρους για διαφορετικές εκδηλώσεις, από επιχειρηματικές συναντήσεις μέχρι και γάμους. Οι άνθρωποι όμως είναι απίθανο να θελήσουν να γιορτάσουν την καλύτερη ημέρα της ζωής τους σε ένα χώρο που να τους θυμίζει τον χώρο εργασίας τους, οπότε το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να παρέχετε όσο το δυνατόν περισσότερες επιλογές. Από μια ευρεία επιλογή χρωμάτων για ρυθμιζόμενους ροοστάτες, έτσι ώστε να φωτιστεί και να ταιριάζει ο χώρος, με βάση τις ανάγκες των επισκεπτών. Αν χρησιμοποιούν, ένα χώρο για προβολή παρουσιάσεων, βεβαιωθείτε ότι παρέχετε το σωστό φως για την περίπτωση αυτή. Προκαθορισμένες ρυθμίσεις-λειτουργίες για διαφορετικές εκδηλώσεις μπορεί να σας εξοικονομήσει χρόνο, επιτρέποντας για παράδειγμα μια γρήγορη μετάβαση του φωτισμού από “γαμήλια εκδήλωση” σε “συνέντευξη τύπου”.
9. Φέρτε πίσω το φυσικό φως
Έχουν παρέλθει οι ημέρες, όπου τα συνεδρία διεξάγονται σε ξενοδοχεία, σε αίθουσες, χωρίς να τις βλέπει το φυσικό φως της ημέρας. Στο παρελθόν, αίθουσες και δωμάτια χωρίς παράθυρα (και ως εκ τούτου χωρίς φυσικό φως) συχνά τις θεωρούσαν ως ιδιαίτερα χρήσιμες για την διεξαγωγή συνεδρίων και συναντήσεων -όπου προχωρούσαν στην όσο δυνατόν μείωση του φωτός από τον ήλιο και στη μεγιστοποίηση του χώρο στον τοίχο για προβολή παρουσιάσεων. Σήμερα, ωστόσο, αίθουσες χωρίς φυσικό φως συνήθως δεν οδηγούν σε κρατήσεις, πράγμα που σημαίνει, ότι όπου είναι δυνατόν, το φυσικό φως θα πρέπει πάντα να ενσωματώνεται στα σχέδια.
10. Σκεφτείτε αποτελεσματικά, σκεφτείτε LEDs
Δεν χωράει περαιτέρω συζήτησης: όταν πρόκειται για λαμπτήρες, το LED είναι μονόδρομος για τα ξενοδοχεία. Όσον αφορά τον σχεδιασμό, είναι τελευταίας τεχνολογίας και πρωτοποριακός,
λέει ο Böhm. Τα ενεργειακά οφέλη είναι ξεκάθαρα, έτσι όσο οι τιμές πέφτουν, όλο και περισσότερα ξενοδοχεία προχωρούν σε αντικατάσταση των υπαρχόντων λαμπτήρων με λαμπτήρες τεχνολογίας LED.